Terug naar overzicht

3 Fouten om te vermijden voor een beter Medisch-Esthetisch Consult

14/09/2017

Het eerste consult met een potentiële patiënt is bepalend voor haar eerste indruk en voor de kans dat een informatief contact omgezet wordt in een effectieve behandeling of ingreep. Voor medisch-esthetische professionals moet het comfort van de patiënt primordiaal zijn; overgevoeligheid van een patiënt tijdens een behandeling komt vaak voor. Voor een succesvol consult kan u onderstaande drie vaak voorkomende fouten best vermijden.

Gemiste connectie

Prospecterende patiënten onderzoeken doorgaans verschillende praktijken en artsen. Het boeken van een eerste afspraak is vaak het resultaat van het vertrouwen in de online reputatie van uzelf en uw praktijk. Afhankelijk van de grootte en het type praktijk, kan het zijn dat het esthetisch consult uitgevoerd wordt door een coördinator of een schoonheidsspecialiste.

Terwijl het noodzakelijk kan zijn dat een andere medewerker de meeste van de intake-gesprekken voert, is het toch een grote fout om de patiënt niet de mogelijkheid te bieden om de persoon te ontmoeten die de behandeling effectief zal uitvoeren. Patiënten halen veel uit deze face-to-face contacten: het laat toe om effectief een contact op te bouwen met de persoon die ze moeten vertrouwen om de behandeling uit te voeren en het beïnvloedt ook de globale ervaring van de patiënt in uw praktijk. Zorg er dus voor dat er altijd een beetje tijd ingeboekt wordt om de patiënt kennis te laten maken met de persoon die de behandeling doet.

Niet Genoeg Luisteren

In de eerste consultatie zal de patiënt vertellen wat hem of haar persoonlijk stoort aan hun voorkomen. Ze zullen zich tekijk gezet voelen, kwetsbaar, nerveus of angstig. Ze kunnen stressen omdat ze schrik hebben om belachelijk gemaakt te worden of om zich achteraf nog slechter te voelen over hun uiterlijk; ze kunnen ongerust zijn over de skills en expertise van de persoon die de behandeling uitvoert of voor een potentieel slecht resultaat.

Dit is niet het moment om het over schoonheidsstandaarden te hebben. Uw houding en begrip zullen een grote impact hebben op de uiteindelijke beslissing van de patiënt, luister dus goed en verzeker de patiënt ervan dat ze open kunnen zijn, zich comfortabel kunnen voelen en eerlijk mogen zijn zonder beoordeeld of misverstaan te worden. Bekijk de consultatie vanuit het standpunt van de patiënt en verzeker er u van dat u voldoende aandacht heeft voor alle zorgen en bekommernissen.

Ongeplande Verbeteringen

Alles wat tijdens de eerste consultative gezegd en gedaan wordt, draagt bij aan het conversie process. Improviseren is bijgevolg een grote fout. Een duidelijk gedefinieerde procedure voor esthetische consultaties is nodig om de beste resultaten te bereiken.

Er is geen ‘juiste’ manier om een consultatie te structureren, hou rekening met indruk die uw praktijk en uw medewerkers maken en vorm de consultatie structuur rond de patiënt als persoon. Wees doelbewust en professioneel. Definieer hoe deze contacten zullen verlopen, zorg dat elke medewerker weet hoe de standaard procedure eruit ziet en volg uw opgemaakt proces bij elke consultatie. Als het proces er niet voor zorgt dat u uw conversie doelstelling haalt, pas het dan aan en test nieuwe ideeën, zonder het comfort en het welzijn van de patiënt uit het oog te verliezen. Er kan verwacht worden dat een consultatie minstens een uur duurt, afhankelijk van de aangeraden behandeling en de vragen van de patiënt. Daarom rekenen sommige praktijken een consultatie fee om zich ervan te verzekeren dat hun tijd wordt terugbetaald en dat het consult rustig kan worden gedaan zonder tijdsdruk.

Als u ervoor zorgt dat deze essentiële verbeterende technieken in uw praktijk worden toegepast, kan u vermijden dat vaak voorkomende fouten worden gemaakt en ervoor zorgen dat uw patiënt conversie graad gemaximaliseerd wordt.